Boeken

 De afgelopen jaren publiceerde ik boeken over het organisatievak:

Bedrijfsverkoop, Kroniek van een overname (Kluwer, ISBN 90-267-2187-0);
Kroniek van een reorganisatie (Kluwer, 90-267-2494-2).

Bedrijfsverkoop

Bedrijfsverkoop

 Bedrijfsverkoop – Kroniek van een Overname

Drs J.L.M. van Tulder

 Uitgever: Kluwer augustus 1995

 Het kopen of verkopen van een onderneming is een omvangrijk en veelomvattend proces. Zozeer dat het nauwelijks te beschrijven valt binnen de context van een beperkt boek. Toch is de auteur die uitdaging aangegaan. Het leverde een uiterst leesbare kroniek op. Van een overname.

Bedrijfsverkoop bevat de beschrijving van één case die weliswaar bedacht is, maar zo ‘uit het leven gegrepen’. Het gaat over de verkoop van een bedrijf van een directeur/eigenaar, beschreven in de vorm van een dagboek van diens administrateur.

Een groot aantal aspecten komt aan bod, zoals de voorbereiding, de waardering, de onderhandelingen en de deal zelf. Maar als iets duidelijk wordt, is het wel dat de verkoop van een bedrijf een zeer ingrijpend en emotioneel proces is.

Recensie(s)

NBD|Biblion recensie
Het onderwerp dat in dit boekje wordt behandeld is in de literatuur al uitputtend beschreven, maar de aanpak is daarentegen origineel. Aan de hand van het (gefingeerde) dagboek van de administrateur, in dienst van de te verkopen onderneming, wordt het verkoopproces op een vlotte manier beschreven. Bekende onderwerpen als waardebepaling, onderhandelingstechnieken en fiscale overwegingen passeren de revue. Ondanks de elementaire benadering vraagt de fiscale problematiek toch wel enige voorkennis. Naast zakelijke aspecten is er ook ruimte voor emotionele/psychologische factoren die bij een verkoop om de hoek komen kijken. Het kopen of verkopen van een onderneming is een omvangrijk en veelomvattend proces. Zozeer dat het nauwelijks te beschrijven valt binnen de context van een beperkt boek. Toch is de auteur die uitdaging aangegaan. Het leverde een uiterst leesbare kroniek op. Van een overname.

Bedrijfsverkoop bevat de beschrijving van één case die weliswaar bedacht is, maar zo ‘uit het leven gegrepen’. Het gaat over de verkoop van een bedrijf van een directeur/eigenaar, beschreven in de vorm van een dagboek van diens administrateur.

Een groot aantal aspecten komt aan bod, zoals de voorbereiding, de waardering, de onderhandelingen en de deal zelf. Maar als iets duidelijk wordt, is het wel dat de verkoop van een bedrijf een zeer ingrijpend en emotioneel proces is.

Recensie(s)

NBD|Biblion recensie
Het onderwerp dat in dit boekje wordt behandeld is in de literatuur al uitputtend beschreven, maar de aanpak is daarentegen origineel. Aan de hand van het (gefingeerde) dagboek van de administrateur, in dienst van de te verkopen onderneming, wordt het verkoopproces op een vlotte manier beschreven. Bekende onderwerpen als waardebepaling, onderhandelingstechnieken en fiscale overwegingen passeren de revue. Ondanks de elementaire benadering vraagt de fiscale problematiek toch wel enige voorkennis. Naast zakelijke aspecten is er ook ruimte voor emotionele/psychologische factoren die bij een verkoop om de hoek komen kijken.